Sweet Memories...

Wednesday, July 28, 2010

Belilah barangan keperluan anda di Mydin !

Oleh Effendy Bin Zulkifly


Apabila kita fikir Mydin mesti kita terfikir dengan persepsi Mydin barangannya adalah below par quality. Tapi apabila aku shopping di Mydin USJ Subang Jaya baru-baru ini mengubah persepsi aku tentang Mydin. Jika dibandingkan dengan pesaing-pesaing Mydin aku amat yakin dengan support Mydin kita support perniagaan usahawan rakyat Malaysia. Selain itu, sebagai seorang muslim,kebersihan semata-mata tidak mencukupi tetapi ‘kesucian’ itu adalah perkara paling wajib dan terpenting. Kesucian itu sendiri merangkumi aspek kebersihan dan non muslim rata-ratanya mungkin tidak faham aspek kesucian dari sisi Islam.

Contoh apabila kita berbelanja di shopping complex di bahagian barangan dapur kita menggunakan troli yang mungkin dikongsi sebelum ini dengan mereka yang membeli daging-daging babi dan arak. Walaubagaimana pun aku rasa kebanyakan shopping mall mengasingkan barangan non-halal dan halal dengan pembayaran di kaunter yang berbeza. Malahan semua bahan-bahan di situ dibungkus dengan kemas. Terpulang pada pilihan masing-masing.Cumanya sebagai umat Islam yang prihatin kita perlu lebih sensitif sebab ada kemungkinan berlaku leakage atau kebocoran di plastik dan botol yang membalut daging babi dan botol-botol arak itu.


Pengalaman di Mydin USJ baru-baru ini sangat menarik. Di situ disediakan pelbagai jenis barangan kepada para pengunjung dari jenis barangan dapur, keluarga, peribadi, rumah,kenderaan dan juga disediakan food court yang bersih dan selesa.Yang paling menarik di situ apabila waktu solat didengarkan bunyi azan satu bangunan boleh dengar.Suraunya besar dan selesa. Babi dan arak tidak dijual dan confirm troli-troli di situ bersih dan suci. Yang bestnya di situ bahan-bahan seperti rempah ratus untuk masakan dilonggok dalam balang dan ditayangkan dengan pilihan yang aku rasa lebih dari 20 balang. Nampak meriah sungguh bahan-bahan rempah ratus tu..

Apa lagi terus aku bayar RM12 untuk dapat Kad Meriah Mydin sebagai tanda sokongan dan ikrarku kepada Mydin USJ untuk jadi pelanggan setianya. Akhir kata, ramai-ramailah berbelanja di Mydin USJ dan dapatkan Kad Meriah anda.

P.s:- Untuk makluman promosi yang aku buat, Mydin tak bayar apa-apa pun..

No comments:

Post a Comment