Sweet Memories...

Thursday, September 23, 2010

Kebesaran Allah s.w.t terpapar di daging yang aku potong semasa di Bulan Ramadhan 1431 lepas di kampungku..

Assalamualaikum w.b.t.

Cuba perhatikan ada tulisan Allah di daging tu! Ini adalah gambar yang sempat aku rakam ketika memotong daging lembu untuk persiapan majlis walimah sepupuku di Kampung Nipah Bachok baru-baru ini... Cukup menginsafkan sebab biasanya gambar-gambar sebegini hanya dijumpai di internet atau majalah-majalah macam mastika. Tapi kali ini betul-betul real di depan mata lagi..








Maklumat mengenai kalimah ALLAH ...

Lailahaillallah ialah simbol umat tauhid untuk mengesakan Allah Azzawajalla yang dibawa oleh semua nabi dan rasul. Dalam
Surah al-Anbia ayat 25 Allah menegaskan yang bermaksud: “Dan Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan Kami wahikan kepadanya: “Bahawa sesungguhnya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku; oleh itu, beribadatlah kamu kepada-Ku.”

Pengertian ibadat secara am dapat diertikan sebagai menunjukkan rasa taat setia dan perhambaan diri kepada Allah yang dikenang limpah kurnia kebaikan-Nya serta dirasai dalam hati nurani akan kehebatan kekuasaan-Nya.

‘Taat setia dan perhambaan diri kepada Allah’, siapa Allah? ‘Allah’ ialah nama khas bagi Zat Yang Wajib al-Wujud, yang berhak disembah dengan sebenarnya. Kalimah ‘Allah’ ini disebut ‘Lafz al-jalalah’ yakni kalimah yang menunjukkan kebesaran Allah, dan juga disebut ‘Sultan al-asma’ iaitu ‘Raja segala nama Tuhan’.

Al-Quran menyebut kalimah Allah sebanyak 2,696 kali dengan perincian penyebutan kalimah ‘Allahu’ (dammah, di depan) sebanyak 974 kali; kalimah ‘Allahi’ (kasrah, di bawah) sebanyak 1131 kali; dan ‘Allaha’ (fathah, di atas) sebanyak 591 kali.

Tidak ada satu kata benda atau kata kerja pun yang disebut al-Quran lebih daripada kata Allah. Ini membuktikan betapa hebat dan mulianya ‘Lafz al-jalalah’.

(Rujukan petikan artikel di atas diambil dari blog aki2004 )

1 comment: